Eksempel på ansøgning 2013

Ansøgning om studiestøttetimer til Elmer (opdigtet navn)

Præsentation
Elmer er 15 år og går i 1.g på Horsens Statsskole. Han blev som et led i Horsens Statsskoles introduktionsforløb screenet for matematikvanskeligheder. Da hans resultat gav anledning til bekymring, blev han tilbudt en samtale og en test i matematikvejledningen.
Under samtalen fortæller Elmer, at han har det svært ved matematik og altid har haft det. Han oplever, at han ofte glemmer tingene og ikke kan koncentrere sig i matematiktimerne. Hans problemer forstærkes af, at han ikke kan få hjælp til sin skolegang derhjemme.
Den efterfølgende Adlers test III for dyskalkuli viser, at Elmer har specifikke matematikvanskeligheder.

Elmers funktionsnedsættelse
Elmers funktionsnedsættelse viser sig især inden for tre områder: Talforståelsen, Arbejdshukommelse og opmærksomhed samt Simpel aritmetik (se den vedlagte kopi af Adlers test).
Elmers problemer med talforståelsen ses i deltestene IV, V, IX og XV. Deltest V og IX er præget af mange fejl, og Elmer må bruge fingrene for at løse de ellers meget simple opgaver. Især division er vanskeligt for ham. I testens del IV har Elmer meget vanskeligt ved at trække 8 fra: Han trækker forskellige tal fra og bruger meget lang tid på opgaven. Endelig kan det bemærkes, at meget simple udregninger går galt i deltest XV, f.eks.  6+4=9.
Elmer udviser altså store problemer, når det kommer til opgaver med tal, mens det samme ikke er tilfældet for tegneopgaverne. Dette siger mig, at Elmer har en dårlig arbejdshukommelse, når det kommer til tal: Han skal bruge meget mental kapacitet på at arbejde med tal. Dette ses i deltest IV, hvor han forvirres og tager endog meget lang tid om opgaven. På trods af dette gennemfører han testen med en betragtelig mængde af fejl. Problemerne med arbejdshukommelsen påvirker også hans koncentration og opmærksomhed, og det er flere gange nødvendigt for ham at få gentaget instruktionerne. I mange af opgaverne taler han endvidere højt for at holde sig fokuseret på opgaven, hvilket tyder på problemer med koncentration og opmærksomhed.
Under hele testen bemærker jeg, at Elmer har meget få automatiserede færdigheder, og at hans regnestrategier er helt utilstrækkelige i forhold til de meget simple opgaver, han bliver stillet i testen.  Han regner på fingrene, taler højt og bruger meget lang tid på at regne. Han har store problemer med simpel aritmetik og opgiver helt at lave enkelte opgaver i deltest V. Hans manglende forståelse af regnearterne afsløres også under deltest V, da han har meget svært ved at dividere.

Udredning af Elmers handicap
Elmers specifikke vanskeligheder inden for matematik betyder, at han ikke har mulighed for at følge matematikundervisningen på samme niveau som hans klassekammerater. Hans nedsættelse af arbejdshukommelsen betyder, at han bruger meget mental kapacitet på bare at forstå tallene og talsystemet, og derfor ikke kan opnå de samme resultater som hans klassekammerater.
Det er ikke blot i matematikundervisningen, at Elmer oplever problemer, men i alle fag der arbejder med tal (eksempelvis de øvrige naturvidenskabelige fag og samfundsfag).  Hans problemer med talforståelsen og den simple aritmetik og den deraf følgende nedsættelse af arbejdshukommelsen vil gøre det meget svært for ham at arbejde med tal og dermed at gennemføre undervisningen i en lang række af fag på hans uddannelse.
Studiestøttetimerne skal således anvendes til udvikling af hensigtsmæssige studiestrategier i forhold til funktionsnedsættelsen, dvs. der skal arbejdes målrettet på at udvikle Elmers evne til at arbejde med tal, så han ikke så let forvirres. Derigennem vil det nemlig være muligt at etablere en velfungerende arbejdshukommelse.  Elmer skal altså have etableret mentale billeder af tal og regnearter, så han kan opøve flere og bedre automatiserede færdigheder samt hurtigere og bedre regnestrategier.
Der er således ikke tale om ekstra undervisning, der skal kompensere for tidligere mangler, men om et særligt tiltag, der skal arbejde specifikt med at afhjælpe elevens funktionsnedsættelse.
På baggrund af ovenstående ansøges der om 30 studiestøttetimer til specifikt at arbejde med Elmer talforståelse, arbejdshukommelse og koncentration samt simpel aritmetik - som er de problemområder, Elmers handicap især kommer til udtryk i.

Med venlig hilsen

Signe Stougaard (matematik vejleder)

Louise Pold Kruse (matematik vejleder)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar