Udredning af Elev 4


Sammenfatning af Bjørn Adlers test III

Elev 3 screenes sammen med resten af klassen med LINU’s matematiktest. Screeningen indplacerer hende på trin 1, og det anbefales, at hun testes yderligere.
Eleven møder op til samtale og test. Hun nævner under samtalen, at hverken hun selv eller hendes matematiklærer finder testen nødvendig, og at hendes matematikafleveringer er fine, men at hun har problemer med at gå til prøve. Eleven udfører efterfølgende Bjørn Adlers matematiktest III. På trods af Elevens udtalelser under samtalen viser testen, at hun har markante specifikke matematikvanskeligheder. Disse vanskeligheder kommer til udtryk inden for fire områder: Talforståelsen, Simpel aritmetik, koncentration og arbejdshukommelse samt tidsfornemmelsen.

Problemerne med talforståelsen viser sig mest markant i testens del I og II. I del I læser Eleven kun med besvær tallet 109.408, desuden fejllæser hun tallet 701 som 901.  I del II skriver hun ikke 12.345, men 12.340. I testens del V lykkedes det hende, på trods af at hun benytter fingrene til at tælle med, ikke at løse opgaven ”17-9=__” korrekt (resultatet angives som 7).

Problemerne vedrørende den simple aritmetik ses især i testens del V, hvor Eleven som ovenfor nævnt har problemer med subtraktionsregnestykker med 10’er overgang. Dette problem ses også i testens del IX, hvor Eleven regner "17-5+9 =  " forkert ud. Desuden viser del V også problemer med multiplikationsregnestykker, idet Eleven helt opgiver at regne opgaven "6*9 =  ". Testens del IV giver Eleven store vanskeligheder, og da hun opgiver med de høje tal og bedes begynde ved 20, går dette også galt. Under hele testen bruger Eleven ofte fingre for at udføre selv simple udregninger, hvilket indikerer, at hun mangler automatisering af de simple regnearter.

Elevens problemer med koncentration og arbejdshukommelse kommer tydeligst til udtryk i testens del IV (hvor hun må opgive at tælle baglæns med 8 fra 100 og ned), men under hele testen virker Eleven ukoncentreret og ufokuseret.

Problemerne med tidsopfattelsen ses i testens del XIII og XIV, hvor eleven har problemer med at konstruere tallene på et analogt ur og helt opgiver at sætte viser på samme. Elevens tidsopfattelse er dog glimrende, idet hun i testens del XVI og XVII dels formår at vælge en opgave, der tilnærmelsesvis tager et minut, dels forstår at korrigere, så opgaven rammer præcis et minut.

Testen viser samtidig, at Elevens visuelle og spatiale evner (opfattelse og eftergøring af figurer) er gode. Hun ser ud til at have et godt overblik rent visuelt og en god strukturereringsevne (den numeriske triangeltest). Ligeledes er hendes evner inden for logik og problemløsning fine, idet hun flere gange under testen forstår at vælge en strategisk korrekt løsning på et givent problem (dette ses i testens del XI, XIII, XV, XVII).

På baggrund af testen konkluderer vi, at det er nødvendigt at tale med Eleven og eventuelt at teste hende yderligere. Hvis testens resultat skyldes manglende engagement under prøven, prøvens omstændigheder eller andet, anbefaler vi ikke en kompenserende undervisning, men som testens resultat foreligger lige nu vil det være vores anbefaling, at Eleven tilbydes en kompenserende undervisning, der specifikt skal afhjælpe hendes problemer inden for de fire angivne områder.

6/11-2012

Signe Stougaard, matematikvejleder på Horsens Statsskole

Ingen kommentarer:

Send en kommentar