Sammenfatning af Bjørn Adlers test
III
Elev 3 screenes sammen med resten af klassen med
LINU’s matematiktest. Screeningen indplacerer hende på trin 1, og det
anbefales, at hun testes yderligere.
Eleven møder op til samtale og test. Hun nævner under
samtalen, at hverken hun selv eller hendes matematiklærer finder testen
nødvendig, og at hendes matematikafleveringer er fine, men at hun har problemer
med at gå til prøve. Eleven udfører efterfølgende Bjørn Adlers matematiktest
III. På trods af Elevens udtalelser under samtalen viser testen, at hun har
markante specifikke matematikvanskeligheder. Disse vanskeligheder kommer til
udtryk inden for fire områder: Talforståelsen, Simpel aritmetik, koncentration
og arbejdshukommelse samt tidsfornemmelsen.
Problemerne med talforståelsen
viser sig mest markant i testens del I og II. I del I læser Eleven kun med
besvær tallet 109.408, desuden fejllæser hun tallet 701 som 901. I del II skriver hun ikke 12.345, men 12.340.
I testens del V lykkedes det hende, på trods af at hun benytter fingrene til at
tælle med, ikke at løse opgaven ”17-9=__”
korrekt (resultatet angives som 7).
Problemerne vedrørende den simple aritmetik ses især i testens del V, hvor Eleven som ovenfor
nævnt har problemer med subtraktionsregnestykker med 10’er overgang. Dette
problem ses også i testens del IX, hvor Eleven regner "17-5+9 = " forkert ud. Desuden
viser del V også problemer med multiplikationsregnestykker, idet Eleven helt
opgiver at regne opgaven "6*9 = ". Testens del IV giver Eleven store
vanskeligheder, og da hun opgiver med de høje tal og bedes begynde ved 20, går
dette også galt. Under hele testen bruger Eleven ofte fingre for at udføre selv
simple udregninger, hvilket indikerer, at hun mangler automatisering af de
simple regnearter.
Elevens problemer med koncentration
og arbejdshukommelse kommer tydeligst til udtryk i testens del IV (hvor hun
må opgive at tælle baglæns med 8 fra 100 og ned), men under hele testen virker
Eleven ukoncentreret og ufokuseret.
Problemerne med tidsopfattelsen
ses i testens del XIII og XIV, hvor eleven har problemer med at konstruere
tallene på et analogt ur og helt opgiver at sætte viser på samme. Elevens
tidsopfattelse er dog glimrende, idet hun i testens del XVI og XVII dels formår
at vælge en opgave, der tilnærmelsesvis tager et minut, dels forstår at
korrigere, så opgaven rammer præcis et minut.
Testen viser samtidig, at Elevens visuelle og spatiale evner (opfattelse og eftergøring af figurer)
er gode. Hun ser ud til at have et godt overblik rent visuelt og en god
strukturereringsevne (den numeriske triangeltest). Ligeledes er hendes evner
inden for logik og problemløsning fine, idet hun flere gange under testen
forstår at vælge en strategisk korrekt løsning på et givent problem (dette ses
i testens del XI, XIII, XV, XVII).
På baggrund af testen konkluderer vi, at det er nødvendigt
at tale med Eleven og eventuelt at teste hende yderligere. Hvis testens
resultat skyldes manglende engagement under prøven, prøvens omstændigheder
eller andet, anbefaler vi ikke en kompenserende undervisning, men som testens
resultat foreligger lige nu vil det være vores anbefaling, at Eleven tilbydes
en kompenserende undervisning, der specifikt skal afhjælpe hendes problemer
inden for de fire angivne områder.
6/11-2012
Signe Stougaard, matematikvejleder på Horsens Statsskole
Ingen kommentarer:
Send en kommentar