Siden efterårsferien har Louise og jeg arbejdet med elev 1. Hans største problemområde var arbejdshukommelsen.
Når arbejdshukommelsen er nedsat, tyder det på, at eleven ikke har fået etableret brugbare mentale billeder i langtidshukommelsen. Vi har derfor arbejdet specifikt på, at få etableret disse mentale billeder. Vi har vha. tallinjer, centicubes og legoklodser arbejdet med de simple regnearter samt den generelle talforståelse.
Elev 1 ar i perioden været meget engageret, og da vi ved efterårsferien foreslog ham at holde en pause (det er ret hårdt at arbejde med disse ting 4 dage om ugen oven i den almindelige undervisning), ville han fortsætte.
I begyndelsen var han bekymret over, hvor hurtigt det gik, for pludselig faldt tingene efter ganske kort tid på plads for ham.
Han kan nu løse simple lineære ligninger, og det er vores mål for den næste periode at arbejde med decimaltal, så han bliver i stand til at løse lineære ligninger, der ikke har heltallige løsninger.
Dette kræver et højere abstraktionsniveau, og først her vil vi rigtig finde ud af, om det mentale billede er lagret, så han kan benytte det i nye og mere abstrakte sammenhænge.
de næste 2-3 uger, skal vi altså arbejde med division, brøker og tallinjen fra 0-1.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar