Vi har nu testet en del elever med Bjørn Adlers test III. Langt de fleste elevers resultat fremstår entydigt (enten har de problemer inden for flere felter, eller også har de få og usystematiske problemer), men der er enkelte elever, hvis resultater ikke lader sig entydigt tolke.
Der kan være tale om elever, der har oplevet en matematikundervisning fyldt med huller i folkeskolen, elever med koncentrationsproblemer, elever med ringe selvtillid eller elever, der har det svært med prøver.
En grund til, at disse elever er ekstra svære at kategorisere, er at deres fejl i ligmed med dyskalkulikernes kan vise sig som systematiske fejl. For elever med koncentrationsproblemer kan disse problemer være tegn på dyskalkuli, men de kan også være generelle og skyldes andre ting.
Det er derfor vigtigt, at tale med elev inden testen, så man får et generelt billede af eleven, elevens tidligere skolegang og generelle trivsel. Det kan også være nødvendigt at inddrage studievejlederen eller matematiklæreren.
Til højre kan I læse en udredning af en elev (Udredning af Elev 4), hvis resultat var meget svært at tolke. I dette tilfælde var der tale om en elev, der klarede matematikundervisningen fint, men som har store problemer med prøver. Testen i sig selv viser matematikvanskeligheder i en middelsvær grad, men samtalen med eleven afviste dette.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar