Vores tre elever har nu afsluttet deres eksamener.
Elev 1 kom ikke til eksamen i matematik, men fik 00 skriftlig og 02 mundtlig i årskarakter.
Elev 2 kom til eksamen og fik 00 mundtlig og 7 skriftlig.
Elev 3 kom til eksamen og fik -3 mundtlig og 00 skriftlig.
Resultaterne afspejler ikke helt, hvad vi forventede, og vi har efterfølgende overvejet grundene til disse resultater.
For den første elevs vedkommende afspejler karakteren, at vi ikke har været nok opmærksomme på at få integreret matematikvejledningen nok i den daglige undervisning. Det er klart, at en elev, der stort set ikke afleverer de afleveringer, resten af klassen afleverer, ikke kan bestå den skriftlige årskarakter. Mht. den mundtlige karakter, så skyldes den, at eleven har lænet sig for meget tilbage i timerne og ikke fået vist læreren det, han faktisk kan. Vi vil næste år sørge for et tættere samarbejde med klassens matematiklærer, så eleverne bliver holdt fast på det, de kan, og ikke bare læner sig tilbage.
Den anden elev klarede sig faktisk meget fint i den skriftlige eksamen, og klassens naturfagslærer bemærkede sig, at eleven til nf-eksamen kunne regne med decimaltal og foretage procentregning i hovedet - dette var eleven ikke i stand til, før hun kom ned i matematikvejledningen. For elevens vedkommende har undervisningen altså ikke bare hjulpet hende i forhold til matematikken, men også i forhold til andre fag.
Udgangspunktet for den sidste elev har været noget dårligere end for de øvrige - hendes matematikvanskeligheder er simpelthen værre end de andre elevers. Dertil kommer, at hun har haft et meget ustabilt fremmøde, og disse to aspekter tilsammen har gjort, at hun ikke har haft den gavn af undervisningen, som vi havde håbet. Ved så svære matematikvanskeligheder som elev 3's er det simpelthen nødvendigt med et stabilt fremmøde og en målrettet vilje til at arbejde med vanskelighederne for at kunne opnå et resultat. Spørgsmålet er også, om ikke et halvt år simpelthen var for lidt for denne elev.
Næste år skal vi i matematikvejledningen fokusere mere på integrering af matematikvejledningen i den daglige undervisning. Desuden skal det gøres helt klart for eleverne, at hvis de ønsker resultater, så skal der ydes en indsats - det er ikke nok at komme en gang om ugen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar