Louise og jeg er pt. i København til NORSMA-konference.
I dag har der været lærerdag for ca. 400 lærere.
Dagen indledtes af to fællesforedrag af den australske lærer og forsker Ann Gervasoni og den belgiske forsker Marie-Pascale Noël.
Ann Gervasoni holdt et meget inspirerende oplæg om de 5 største problemer med at lære matematik. Hun fortalte desuden om, hvordan hun vha. sin teori om growth points kunne fastslå, hvor langt eleven var kommet i sin matematiske forståelse af et emne. Et growth point er en særlig markør, der markerer, hvor abstrakt eleven tænker. Eksempelvis var de første growth points for tælling: At tælle alle (1,2,3...), At tælle videre (3,4,5...), At tælle tilbage (9,8,7...). Derudover viste hun eksempler på undervisningsredskaber og lege. En ting, vi skal prøve, er den leg, hun kaldte 'Tug war' - mere herom senere.
Marie-Pascale Noël holdt et oplæg om neuroscience. Mest interessant var hendes beskrivelse af hjernens udvikling med særligt henblik på Acuity (evnen til at se forskel på mængder uden at tælle elementerne). Hun beskrev derefter, hvordan talforståelsen (dvs. forståelsen af sammenhængen mellem et tal og den kvantitet, det betegner) er altafgørende for, om en person udvikler dyskalkuli.
Interessant var også hendes meget pragmatiske tilgang til test og diagnose: Tilsyneladende tester hun ikke for dyskalkuli, men konkluderer at en person har dyskalkuli, hvis personen har normal IQ, men alligevel underpræsterer med mere end 2 år i nationale tests.
Eftermiddagen bød på spændende workshops - mere herom senere...
Ingen kommentarer:
Send en kommentar