I onsdags var Louise og jeg til konference om talproblemer i København.
På konferencen fremlagde Svendborg Erhversskole og CSV Svendborg resultaterne af deres projekt med forsøgsundervisning i matematik. Projektet er et samarbejde mellem de nævnte skoler og DPU.
Forsøget viste, at især 9 elementer spiller en rolle for undervisningen i matematik - de såkaldt '9 nyttige':
- Gentagelser
- Mange indholdsskift, korte sekvenser
- Anerkendende tilgang
- Insisterende tilgang til elevernes læring og adfærd
- Forskellige måder at forklare tingene på
- Italesættelse
- Problemløsningsadfærd
- Gæt, overslagsregning
- Tal og rumsans
Fremlæggelsen af resultaterne var struktureret og resultaterne overbevisende, men man kan ærgre sig lidt over manglen af egentlige kontrolforsøg og måske også ønske sig en større talmængde (forsøgets deltagere var vist 24), for med disse ville det være muligt at påvise egentlige effekter med større statistisk sikkerhed.
Interesserede kan læse om forsøget på: http://uvm.dk/aktuelt/~/UVM-DK/Content/News/Udd/Erhvervs/2014/Feb/~/media/UVM/Filer/Udd/Erhverv/PDF14/140205%20Forsoegsundervisning%20i%20matematik%20paa%20svendborg%20erhvervsskole.ashx
Ingen kommentarer:
Send en kommentar