Et lille klip fra elevplanerne:
E. havde lavet ark 18 færdig i klassen en dag, hvor hun ikke kunne følge med i mat. Vi begyndte derfor på simple ligninger vha. centicubes. E. var hurtig med på, at man skulle trække fra ved en ligning af typen x+3=8. Flere ex. af den type. E. er meget konkret i sin tænkning: “Jeg har aldrig forstået, hvad det betyder, når man siger, at x skal stå alene.” Det kom hun til at forstå. Ved x-5=3, forstod E. ikke i første omgang, hvorfor man skulle lægge til, men ved en analogi til tallinjen, hvor man bevæger sig th., når man lægger til, forstod hun, at man skulle lægge 5 til for at få x til at stå alene. Efter at have forklaret, at 2x betyder 2*x (E. havde tænkt, at x kunne være pladsholder for 3, så 2x betød ‘23’), kunne E. også løse ligninger fra arket ax+/-b=c. Hun løste de 3 øverste, og kan fortsætte onsdag. Arket ligger i lokalet. Det var min oplevelse, at E. forstod principperne, selv om vi nåede rigtig meget på 30 min
Bemærk især parentesen - ikke noget at sige til, at E. aldrig har forstået ligninger....
Ingen kommentarer:
Send en kommentar