Vi er nu blevet færdige med at teste vores to 1.hf-klasser. Linu indplacerer eleverne på 5 trin, hvoraf trin 1 er det laveste, hvor yderligere testning anbefales.
Af de 54 elever, der blev testet, blev 13 elever indplaceret på trin 1. Umiddelbart lyder tallene skræmmende, men det er ikke vores vurdering, at alle disse elever nødvendigvis vil få problemer med at gennemføre matematik på c-niveau.
For det første var der en af opgaverne, som eleverne ikke forstod (hvilket gav sig udslag i, at alle med undtagelse af 3 scorede lavt i denne del).
For det andet var et par af opgaverne indrettet, så testen blev afbrudt efter 2 fejl. Dette var eleverne ikke opmærksomme på.
For det tredje er vores vurdering, at man godt kan score lavt i dele af testen, uden at det nødvendigvis betyder, at man vil få problemer med at gennemføre matematik på c-niveau. Dette gælder f.eks. de dele, der handler om visuel opmærksomhed.
Vi vælger altså at lægge mere vægt på de dele af testen, der omhandler opskrivning af tal, hovedregning, tal i rækkefølge og talserier. Ud fra denne analyse vil vi i første omgang tilbyde 5 af de 54 elever yderligere test.
Vi er naturligvis i tvivl om, om dette er den rigtige beslutning. Derfor vil vi præsentere vores beslutning for elevernes matematiklærere, og i samråd med dem vil vi så beslutte, hvilke elever der bør tilbydes en mere grundig test.
Under alle omstændigheder skal man nøje overveje, hvad der er det gunstigste for eleverne: De skal naturligvis tilbydes hjælp, hvis de har behov for det, men det må også være vigtigt for deres selvopfattelse ikke at blive peget ud på et forkert eller for svagt grundlag....
Ingen kommentarer:
Send en kommentar